I morse vaknade...

... Nora redan 3:45 första gången... Aaaalldeles för tidigt, sa jag och hivade över henne i min säng och sa åt henne att sova... Det gjorde hon inte, hon petade ur nappen 411 gånger, hon sparkade av sig täcket, hon "pratade", och hon sparkade mig i magen... Jag tänkte inte låta henne vinna, för hon är inte heller så road av att vakna vid den tiden egentligen... Och sååå stor skillnad är det ju inte på att somna 18:45 mot ca 19:45 annars... Näsan täppte igen och vi körde koksalt och snorsug för att se om det hjälpte, och det blev stor skillnad, men hon somnade inte iaf... Så efter mycket om och men, så fixade vi mat vid 5:20 ca och efter det, så somnade vi båda två, hörde inte när pappan kom från jobbet och nästa gång jag slog upp ögonen var klockan 8:15. Helt oki tid att gå upp på, för det gjorde vi då.

Nora fick frukost, bestående av gröt och plommonpuré och jag käkade yoghurt och knäckemackor med ägg. Messade en vän och undrade om de ville följa med ut och gå och efter ett par timmar fick jag svar, att det ville de gärna, men att de sovit mest hela förmiddagen och inte var klara. Men Nora skulle käka lite först, idag blev det potatis/morotspuré till lunch och äpple/päronpuré till efterrätt. Jag erbjöd henne lite ersättning oxå, men det var hon inte intresserad av, och då får jag väl anta att hon är nöjd. Sen blev det promenad, en mycket halkig sån, men skönt att komma ut. Efter det fika hos Anna och Ellen, Nora fick en portion gröt, för jag tror inte att hon står sig sådär himla länge på potatis/morotspuré, det var dessutom bara en tredjedels burk. Gröt älskar hon ju, så hon åt gladeligen, men blev sådär jätteilsken på slutet igen. Fattar verkligen inte varför hon blir så... Kanske bli hon inte mätt av smakportionen längre, men hon får ju fruktpuré efteråt... Vet inte, men ska prova att göra full portion åt henne, och kanske tajma måltiderna bättre.

Jag tycker att det blivit mycket måltider idag, men det blir väl det när mängderna inte är så stora... Läste lite på nätet igår om mat till fem-månadersbebisar och herregud vad en del äter mycket om dagarna. Nog för att Nora är glad i mat, men som vissa gav sina bebisar skulle jag aldrig få i henne. Nån skrev att de började med
Aming/ersättning ca kl 7
Gröt kl 9,
Matpuré+fruktpuré kl 11 el 12,
Fruktpuré+amning/ersättning kl 14 ca,
Gröt kl 16,
Amning/ersättning kl 18
Och "nattmat" runt kl 20...
Och var det mat- el fruktpuré så var det antingen en hel liten burk el en halv stor. Nora har inte ätit mer än 1/3 burk än... Däremot förstår jag nog vad bvc-Karin menar med att lägga in mellanmål. Hon äter ju fyra huvudmål, ersättning när hon vaknar, gröt på fm, mat+fruktpuré på em och gröt/ersättning till natten, men nu har jag provat att lägga in lite extra under dagen, för att öka på mängden lite. Jag menar, 1/3 burk är ju inte så mycket. Gröten står hon sig bättre på. Ska se vad det gör med nattsömnen, för tror hon vaknar tidigt för att hon helt enkelt inte klarar sig hela natten längre... Ska testa några dagar. Just nu känns det dumt att vi inte ska till bvc förrän den 30:e. Skulle gärna kolla vikten, för jag vill ju inte att hon äter för mycket heller...

Nåja, det blir säkert bra i slutänden, och oj, vilket blajigt inlägg... Det blir ju mycket om Nora, för det är henne mina dagar kretsar kring, och just nu är det mycket mattankar som upptar min hjärna... Glad iaf att hon gillar mat och är nyfiken på nya smaker. Hittills har vi testat:
Potatis med smör, mycket smarrigt.
Potatis/majs, inte så smarrigt.
Potatis/morot, jättesmarrigt.
Mango, konstigt i början, men nu är det smarrigt.
Katrinplommon, gott men inte mer, men på nåt vis fattar hon att hon måste.
Päron, smarrigt.
Päron/aprikos, inte så smarrigt.
Äpple/päron, sådär, men det har vi bara testat idag än så länge.

Det är väl vad vi testat, och så gröt då förstås. Har en burk potatis/palsternacka och en burk med morot, men tänkte köra med potatis/morot ett par dagar när hon nu tyckte det var gott :-)

Nej, nu är klockan alldeles för mycket igen. Dags för sängen...!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0