33 snabba frågor och svar om förlossningen

1. När fick du reda på att du var gravid? 15 dec 2010

2. Hur gammal var du? 33 år

3. Hur tog din partner det? Stor glädje hos oss båda =)

4. Mådde du mycket illa? Prata inte om det... Mådde illa från dagen före julafton fram till v 32, tack gode gud för Lergigan!

5. Var du känslig? Jag kände mig konstig, men inte mera känslig.

6. När kände du bebisens första sparkar? Oj, det var jättetidigt minns jag. En kväll när jag satt och messade med en vän, tror inte jag var i mer än v 14 el så när de första fjärilsrörelserna kändes :-)

7. Var du ofta orolig? Fram till första UL:et som vi fick göra redan v 8 eftersom vi gjort IVF och rmc ville veta att allt satt där det skulle.

8. Sparkade bebisen mycket? Oj, massor. Hela dagarna en period och jag var så trött i mage och kropp, som tur var sov hon om nätterna redan då.

9. När började du läcka bröstmjölk? Jag läckte aldrig speciellt mycket, och sen fanns det inte så himla mycket heller när hon kom ut...

10. Fick du bristningar? Inga alls, inte på bröst, inte på mage, inte på rumpa, ingenting...

11. Blödde du någon gång? Inte vad jag kommer ihåg.

12. Hur många ultraljud gjorde du? Ett i v 8, rutin-ul i v 14, organkoll i v 18 och tillväxt i v 32, eftersom IVF-barn har en tendens att vara lite mindre än barn som tillkommit på normal väg.

13. Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Jag visste att jag ville ha ryggmärgsbedövning, inte ens teta lustgas, då masken ger mig kalla kårar, men sen fick de bli som det blev..

14. Hur började din förlossning? Jag vaknade kl 5 på morgonen den 9 augusti av den första värken (har jag ju fattat efteråt), men eftersom det inte "är dags" om värken försvinner med Panodil, så gick jag och la mig och sov till 10 el så... Vi gjorde klart det sista efter renoveringen i datarummet, jag hängde gardiner med värkar, men fattade fortf inte att det var på gång, för "det måste göra ondare än så här då". N åkte och jobbade, jag pratade med en vän på telefon, fick en värk och kved mig igenom den, "men det har ju börjat", hojtade hon i telefonen. Då fattade jag, men det var ganska lugnt. Jag packade klart BB-väskan, duschade, sov på vetekudden i soffan, ringde tillslut till mamma när jag inte stod ut längre, för till BB skulle jag inte åka än. Ringde till N 10 min innan han slutade och bad att han inte skulle sinka sig. Vi åkte så gott som direkt när han kom hem, kom in 00:45, öppen 4 cm, ctg normalt och vi kom in på en förlossningssal ganska snart. Förlossningen löpte på snabbt, fick krystvärkar kl 5 ca och kl 6:08 var hon här, Nora :-)

15. Hur många timmar tog förlossningen? Ett dygn lite drygt, men jag räknar från när vi kom till förlossningen och då blev det bara 5 timmar.

16. Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt? Vaginalt

17. Hur mycket var du öppen när du kom in? 4 cm

18. Vilken smärtlindring tog du? Inget tillslut, för jag öppnade mig så fort, så hann inte med nån ryggmärgsbedövning.

19. Dragen med sugklocka? Nej.

20. Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen? 1 timme ca

21. Blev det komplikationer? Hon fastnade lite på slutet, och jag fick värkstimulerande. Hon var lite tungandad när hon kom ut, men efter undersökning och K-vitaminspruta, så kom hon igång.

22. Vad tyckte du var jobbigast? Att värkarna dog lite på slutet och att jag nästan inte sovit på ett dygn.

23. Var du rädd för något? Att jag inte skulle klara av förlossningen, och sen att Nora inte mådde bra, min mat kom inte igång och hon fick högt billirubinvärde och fick sola, och gick ner mer än 10% av födelsevikten, och vi fick inte åka hem innan hon vänt i vkt

24. Skrek du? Nej, jag koncentrerade mig bara på att jobba igenom värken med så mycket resultat som möjligt.

25. Hur många var inne i förlossningsrummet? Jag, N, barnmorskan och en undersköterska.

26. Hade du någon nära med dig? Min sambo, som fixade det hela mycket bättre än jag trott :-)

27. Fick du sys? Ja, men bara några få stygn.

28. Vilken vecka födde du i? 38+0, 13 dagar för tidigt

29. Vad var vikt och längd på bebisen? 3050 g tung och 45 cm lång.

30. Ammar du? Helammade aldrig, el jo i 10 dagar, men eftersom hon inte gick upp i vikt, så blev det tilläggsmatning och efter två månader, så gav jag upp och hon fick flaska på heltid, det mådde vi bäst av, både Nora och jag.

31. Hur gammal är bebisen nu? 5 månader

32. Vad tyckte du om förlossningen? En så häftig upplevelse och jag är så grymt stolt över mig själv som fixade det utan smärtlindring :-)

33. När kommer nästa barn? Blir nog inga fler... tyvärr... =/

Häng på ni som vill :-)


Kommentarer
Postat av: hanna (kusin)

Kul att läsa!:-)

2012-01-11 @ 12:25:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0